Cum te faci fotograf profesionist? – full roadmap

Cum îți transformi pasiunea într-o afacere de succes – full roadmap

Dacă ai ajuns să pui întrebarea asta mă gândesc că ești deja pasionat de fotografie și știi măcar bazele.

Dacă nu ești sigur că știi bazele (setări, compoziție, lumină, general problem solving), no stress, le poți învăța.

Înainte să mă pun să scriu acest articol m-am pus la birou și am căutat pe google, ce spun primele 10-12 articole despre acest subiect. Îl aveam deja schițată de o vreme dar am vrut să știu ce zice publicul. 

Unele articole erau destul de similare (învață bazele, exersează, promovează-te) dar erau și câteva care au încercat să abordeze subiectul dintr-o perspectivă mai puțin conformistă (trebuie să fii cool și să ai o atitudine).

Hai să vedem ce am mai schițat eu, pe lângă acestea 😀
  1. Poziționează-te pe piață
  2. Fă un plan: cum devin fotograf bun… cum devin PRO? Cum ajung TOP? Setează o durată și scopuri clare
  3. Schițează un portofolio sau creează un portofolio
  4. Educă-te
  5. Găsește-ți un mentor
  6. Învață editare
  7. Amprenta ta în comunitate și digitală
  8. Învață despre marketing și cum te poate ajuta
  9. Trebuie să începi să faci networking
  10. Participă la proiecte locale sau voluntare
  11. Bugetul necesar pentru a deveni fotograf profesionist
  12. Entitate juridică – make it legal – PFA fotograf?
  13. Aparatura de vis – ce fel de aparat are nevoie un fotograf profesionist
  14. Fă-ți un website 
  15. Construiește un CV de fotograf profesional și creează portofolii profesionale
  16. De ce nu începi un blog?
  17. Nu intra în faliment. Promovează-te.
  18. Diversifică-ți veniturile
  19. Devino expert într-o specializare
  20. Creează-ți propriile produse

Nu sunt toate necesare. Depinde cât de ocupat vrei să fii.

Pregătește-ți agenda să iei niște notițe sau bagă la bookmarks articolul acesta. Poate îți va fi de folos în viitor, dacă nu acum.

În oricare stadiu a călătoriei în lumea fotografiei ai fi, vei găsi câteva sfaturi.

Cum faci un PFA fotograf și alte CHESTII BUROCRATICE LA PUNCTUL 12.

Introducere

Care sunt primii pași pentru a începe?

Dacă vrei să ajungi să trăiești doar din fotografie, trebuie să ai un plan.

Dacă faci asta ca și hobby, am și pentru tine câteva sfaturi. Follow along!

Trebuie să știi câți bani ai nevoie pe lună să trăiești, trebuie să ai un procent pus deoparte în pușculiță, trebuie să ai un fond de urgențe, trebuie să ai un fond pentru cheltuielile firmei tale.

Asta pentru fiecare lună. Asta e minimul ce trebuie să câștigi pe lună. Deci trebuie deja să ai venituri sigure dacă vrei să te auto susții.

Cum ajungi aici? Să ai clienți ca și fotograf? Asta depinde de tine și ce scopuri îți definești.

01. Poziționează-te pe piață

Începem dur… dar cred că e important să știi de la început unde te poziționezi pe piață.

Practic, trebuie să vedem ce oameni vrei să servești, ce problemă rezolvi. 

Cine este clientul tău ideal.

În ce nișă dorești să fii?

Portret? Comercial? Aerian? Travel? Artă? Care?

Alegerea nu este definitivă, clar, dar te ajută mult când pornești.

Cum arată serviciile similare din zonă?

Cum arată ”concurența”? – Defapt, în momentul în care te decizi să devii fotograf, concurența se transformă… în colegii tăi – mai vorbim despre ei la punctul cu networking.

Creează un scenariu în minte: cum ar arăta ședința perfectă?

În ce context?

În ce loc? Ce atmosferă?

Cu câți oameni?

și multe altele – Să răspunzi la aceste întrebări de la început te va ajuta să spui ”nu” proiectelor care nu te servesc.

Dacă ai terminat cu primul scenariu, urmează să faci altele.

Poți fi clar, să denumești branduri cu care ai lucra sau fotografi pe care ii admiri pentru munca lor.

Dacă mâine ți se oferă să deschizi un studio pe bulevard, care ar fi numele și cu ce te-ai ocupa?

Acest prim punct pare un pic prea visător dar defapt toată cariera ta va fi.

Dacă vrei să o afacere prosperă, constant vei visa.

Constant vei îmbunătăți.

Constant vei planifica.

Ca să eviți burnout-ul, trebuie să începi să planifici.

Să începi să te dedici sănătos și echilibrat fiecărei promisiune.

02. Fă un plan: cum devin fotograf bun… cum devin PRO? Cum ajung TOP? Setează o durată și goaluri

Se spune că un task durează cât timp îi acorzi. 

Trebuie să fii realist, clar.

Primul pas e să pui un deadline. 

Să zicem că… acorzi un an să te perfecționezi în fotografie și să iți faci propriul website. Pare decent.

Dacă îi acorzi 3 luni, probabil poți realiza și așa.

Dacă vrei să înveți sau să practici ca și hobbyist, o poți învăța într-un scurt timp.

Însă dacă vrei ca fotografia să fie meseria ta din care să câștigi un venit permanent, drumul e un pic mai lung. 

După ce te-ai hotărât cât de puternic începi, analizează-te sincer la ce nivel ești.

Cât de bine te descurci cu aparatul pe care îl ai acum?

Ce nu poți face cu aparatura ta existentă?

Cum te descurci cu setări?

Cum stai cu blitz-uri și accesorii?

Cu editare cu stai? Ai un calculator/laptop ce te va ține în următorii 3 ani?

Cum stai cu comunicarea?

Știi să faci un CV?

Ai cunoștințe în business și marketing?

Dacă vine acum clientul tău ideal, ai putea să preiei proiectul?

Dacă nu, care sunt minusurile tale?

Unde trebuie să înbunătățești?

03. Schițează sau creează un portofolio

Dacă ai deja idee clară cum o să arate mica ta afacere, te poți pune în papucii clienților tăi și să îi imaginezi cum arată o ofertă, o fotografie – un album – care să îi convingă să te aleagă pe tine.

Dacă ai deja astfel de fotografii, poți crea un portfoliu chiar acum.

Poți folosi un model de șablon dintre ale mele, le găsești la freebees (storytelling template sau sablon album foto).

Dacă încă nu ai astfel de fotografii, nici un bai… urmează să le creezi.

04.  Educă-te

Acum că știi ce minusuri ai și ce portofoliu vrei să creezi, este mult mai ușor să știi cum îți petreci următoarele seri, săptămâni sau… ani.

Înveți.

Înveți despre minusurile tale și cum poți să le diminuezi.

Nu ai cum să umpli toate golurile în câteva zile dar poți să îți faci o idee de ceea ce ai nevoie.

Poți apela la cursuri online, canale de youtube pe nisa de fotografie, te poți educa din cărți sau să participi la worshopuri.

Dacă vrei să practici fotografia ca și o profesie în viitor, să îți faci o firmă,

un PFA sau SRL – ca să poți să îți vinzi legal produsele sau serviciile, ai nevoie de o diplomă acreditată. În cazul nostru, o diplomă de fotograf.

Altă variantă e să ai o adeverință de la un angajator cum că ai activat în acest domeniu cu succes, mai mult de 3 ani.

Cod CAEN fotografie: 7420 – Activități fotografice

Ca să obții o diplomă de genul ai nevoie să faci un curs autorizat, un curs acreditat. Asfel de cursuri de obicei se desfășoară local în fiecare oraș mai mare, dar există și cursuri online.

Recomand un curs local pentru că te pune în situații mult mai reale.

Pe lângă un curs local clar recomand și alte metode, cărți, youtube, pinterest.

Cursurile de obicei durează câteva luni, are un examen ”oficial”.

Profesorii care te învață sunt de obicei fotografi de ani buni, probabil cu ani de experiență în nișa lor și în ecucație.

Un curs concret ce pot recomanda, local, la Foto Club Arad.

Dl. Mircea Boran organizează cursuri gratuite pentru tineri, au curs de inițiere în fotografie dar și curs acreditat pentru profesia de fotograf.

Dacă ești interesat, lasă-mi un mesaj sau caută mai multe detalii pe www.fotoclubarad.ro.

Subsemnata, eu, am ținut și un curs de editare, sper să reușesc să reiau acest proiect.

05. Găsește-ți un mentor

Un pic fancy spus, dar găsește o persoană pe care o admiri. 

Dacă ai o astfel de persoană, este mai ușor să rămâi fidel la o strategie, strategie de evoluție.

Adică, te vei lua după ritmul cuiva, după ghidul cuiva și nu te mai lași bombardat de tot felul de informații din toate părțile.

Rămâi fidel la proces.

Nu spun să nu te educi și din altă parte, dar mai întâi analizează un caz de la A la Z și mai apoi să treci să analizezi și alte cazuri. Vezi cum a ajuns persoana respectivă acolo unde este și raportează la cazul tău.

Tu în care etapă ești? 

Poți găsi un mentor pentru fiecare stadiu în parte.

Se spune că oamenii învață cel mai ușor de la persoanele care sunt cu doar câteva nivele peste ei. Adică, învață mai greu de la un expert care se edresează altor experți.

Cumva e de înțeles, expertul (dacă ești la început) este mult prea peste nivelul tău și trebuie să te scalezi semnificativ să ajungi la acel nivel.

Ai grijă cu câtă inspirație consumi. Prea multă uneori strică.

06. Învață editare

În timp ce exersezi fotografia va fi inevitabil să înveți să editezi.

Alternativă e să ai pe cineva care să te ajute cu editare.

Foarte rar nu trebuie ceva ajustat.

În majoritatea domeniilor PRO este deja subînțeles că fotografia, după ce este capturată, trece printr-un proces de editare, în funcție de nevoi, cerințe sau preferințe.

Uneori sunt lucruri mici, chiar de bază: corectarea setărilor (expunere, contrast, saturație etc).

Uneori sunt lucruri mai mari: retușuri, manipulări, montaje, etc.

Este alegerea ta până la ce nivel te investești.

Un curs de editare de bază sau niște tutoriale pe youtube poate fi mai mult decât suficient.

Este important să știi editare dacă condițiile în care fotografiezi nu depind doar de tine.

Dacă ești în mișcare, subiectul sau condițiile se schimbă, să fii capabil în post-procesare să reglezi anumite setări e super important. Fotografiază în RAW. 

În condiții de studio accentul cade pe retuș, montaje, colaje șamd.

Aici teoretic nimerești lumina principală deja din aparat dar nu este o regulă, depinde de tine unde te joci.

Poți adăuga efecte în post-procesare, să ajustezi nuanțele, să faci montaje pentru a obține fotografii super clare etc. 

Dacă nu vrei să devii expert editor, poți oricând să cauți pe cineva să te ajute cu lucruri mai complicate. O persoană (de exemplu eu) sau o aplicație cu AI, depinde de tine.

Nu vei avea nevoie la început. Dar ia în considerare după primul an de activitate.

07. Poziția ta în comunitate și amprenta ta digitală

Ar fi bine să te dezici care sunt platformele pentru tine. 

E ok să îți lasi amprenta pe fiecare platformă socială (Facebook/Instagram, Pinterest, Linkedin, youtube, tiktok), platforme cu portofolii publice (artlist, 500px, Flickr, Adobe Stock etc), dar nu pune accent să fii peste tot – tot timpul.

Lasă peste tot câteva postări, ca și cartea te de vizită, și apoi – vezi unde vrei să începi să te promovezi constant.

Dacă ai nevoie de idei de postări care te pot servi pe termen lung, aici un articol despre primele 9 postări pe instagram (sau altă platformă)

Fii realist, tu sau clienții tăi unde ați petrece timpul sau unde ați căuta despre … tine?

Dacă ești fotograf de evenimente, local, clienții tăi probabil nu de pe linkedin vor veni. Mai degrabă de pe google, de pe Pinterest, de pe Instagram/facebook. 

Ești fotograf comercial? Clienții tăi probabil nu de pe facebook vor veni, mai degrabă de prin agenții, LinkedIn, portofolii publice.

Recomand să tratezi fiecare platformă în parte – asta te va ajuta cum să planifici despre ce vorbești.

Dacă ai nevoie de un ghid de creare conținut, am un articol AICI.

08. Învață despre marketing și cum te poate ajuta

Ca să te îmbunătățești în punctul 07, îți recomand să investești un pic timp să te informezi despre subiectul acesta. Se leagă puțin cu creare conținut (vezi articolul sugerat mai sus), dar are o viziune mai amplă.

De promovare ai nevoie și dacă ești hobbyst, și dacă ești pro, dacă scopul tău e să devii mai vizibil și oamenii să investească bani în arta ta.

Sunt deja multe bloguri dedicate, multe pagini de instagram, multe canaluri de youtube pe subiectul acesta, ai de unde să culegi niște informații.

Dacă ai buget, consideră să investești în cineva care să te ajute.

Te va ajuta enorm ca cineva să te ghideze din primul să să ai bazele puse corect. Și în marketing, și în partea legală.

O să vrei să faci tu, tot? Nu trebuie să fii all in.

Dacă ești la început, ajunge să asculți niște podcasturi, să consumi niște cărți, conținut, idei, iar mai apoi să încerci să aplici ce ai învățat.

Câteva articole la mine pe site:

09. Networking

Sunt mai multe tipuri de networking, dar simplificat, în funcție de mediul în care se practică, pot fi online sau offline. 

Networking-ul online presupune menținerea relației cu clientela ta, cu partenerii tăi, cu colaboratorii tăi, cu cei care te susțin, cu ”urmăritori” sau followers.

Nu trebuie să îi ai pe rețele sociale.

Poate se te viziteze pe blog, să îi trimiți e-mail sau chiar mesaj.

În offline, pot fi aceleași persoane sau alte comunități, vă vedeți în persoană.

Vă vedeți la o cafea. La un târg de specialitate. La un eveniment.

Poate să fie un loc unde vă vedeți periodic. La teatru. Un club foto. La un club de carte.

În aceste locuri poți face rost și de proiecte dar poți să îți faci și prieteni.

Poți cunoaște viitori colegi sau viitor soț/soție.

Oameni pasionați de aceeași prostii ca și tine.

Nu îți fie frică să ieși în lume, să ieși în lume ca și un viitor fotograf.

Să ieși în lume ca și cineva dornic să colaboreze la proiecte.

În limitele propuse de tine.

Nu spune ”da” la fiecare prostie… dar asta se va forma cu timpul. Vei spune da la multe prostii, oricum.

Probabil nimeni nu te va recomanda mai departe din prima dar dacă ai dovedit deja de multe ori talentele tale, oamenii te cunosc, o să te recomande sau o să te contacteze.

10. Participă la proiecte locale sau voluntare

Se leagă un pic de Networking, dar cu un scop mai clar, nu doar să te faci cunoscut.

În acest moment posibil să ai deja zeci /sute de urmăritori /prieteni care îți susțin activitatea. Sau mii.

Urmează să ieși din zona de confort și să obții niște feedback de la alții, prin proiecte executate pentru alții. Vorbim și de bani imediat, însă poți executa servicii și gratuit, nimeni nu te oprește.

Participă la conferințe și vernisaje în locuri unde ai vrea și tu să expui într-o zi.

Vrei să publici o carte? Începe să te învârți în cercuri care au legătură cu visul tău. 

Participă la evenimente și documentează viața. Publică.

Adaugă cuvinte cheie să te descopere lumea. 

Completează-ți portofoliul cu proiecte faine, cu colaborări în funcție de ce stadiu ești.

În timp ce ai învățat și ai exersat, ai ajuns să știi cam cât valorează munca ta.

Ar trebui până acum să ai și feedback-uri pozitive legat de munca ta. 

Uită-te în jur și vezi dacă sunt cerințe pentru oferta ta dacă o oferi contra cost. 

Fii realist cu prețul, nu pune nici prea mic, nici prea mare.

11. Bugetul necesar pentru a deveni fotograf profesionist

Acum că ești gata să preiei proiecte plătite. Trebuie să te ocupi un pic cu partea legală. Cu încasări vin și cheltuieli.

Dacă vrei să îți faci un business proesper, încasările râmân la firmă.

Fă un buget pentru a crea o afacere și a o ține în viață.

Despre aparatură nouă vorbim doar după ce avem firma. La punctul 13.

Deci… Pe lângă aparatură, fă o listă cu posibilele cheltuieli:

  • costuri pentru a înființa o entitate juridică (0-500 ron)
  • semnătură digitală pentru a accesa SPV (locul de unde îți gestionezi firma – 200-600 ron)
  • contabil (dacă e cazul: 80-500 ron/lună)
  • taxe (în funcție de venitul tău, 10% din profit + CASS + CAS – opțional)
  • eventuale subscripții (program de editare, program de facturare)
  • eventuale consumabile (imprimantă, transport, baterii etc)
  • website, domeniu, hosting (de la 500 ron/an)
  • marketing (variabil – poate fi bani și timp, subscripții, reclame, agenție etc)

Fă un buget estimativ, să știi la ce să te aștepți. Fă buget pentru minim viabil și apoi pentru afacerea ta de vis.

Acest buget te va ajuta să îți faci lista ta de prețuri, să fii sigur că ești acoperit și poți crește.

12. Entitate juridică – PFA fotograf? – make it legal

Fă acest pas când ai făcut rost de primul client care dorește să colaboreze cu tine oficial, cu contract, facturică și chitanță și ai deja idei concrete pentru venituri pasive.

Pentru că această parte este destul de lungă, am mai făcut un studio de caz pe tema asta, în acest articol.

Procesul de a face o firmă (PFA sau SRL) durează câteva zile. 

Cod CAEN 7420 – Activităti fotografice

Să îți faci o firmă te poți ocupa tu, online, pe site-ul ONRC (Oficiul Național al Registrului Comerțului). Îți faci o semnătură digitală și urmezi procesul de pe site – sunt multiple materiale ecplicative și la ei, și pe youtube.

Să înființezi un PFA e gratuit, pentru SRL exista niște taxe. 

Contabilitatea pentru PFA vei putea ține tu. Pentru SRL ai nevoie de contabil.

Dacă te sperie burocrația și ai nevoie de ajutor în înființarea PFA-ului (ce am ales și eu pentru început) – sunt deja multe firme de contabilitate care se ocupă asta.

Eu personal nu am vrut să mă stresez cu formulare și am apelat la o platformă online, SOLO.ro, unde m-am abonat pentru un an, să am acces la platforma de facturare + asistență în contabilitate și am înființat PFA-ul cu ajutorul lor, prin completarea unor chestonare și încărcarea unor documente)

Pentru mine mi-a surâs bine să am stabilitatea timp de un an, să știu că dacă am orice întrebare, să fiu ajutată.

Mai ales în primul an. Nu am regretat pentru niciun moment că m-am abonat, mai ales cu nebunia de e-factura, am reușit sa raman chill, cu încredere oarbă în niște oameni pe care nici nu îi cunosc dar care sunt o soluție la problema mea…

Dacă vrei să începi și tu o afacere cu SOLO, îți mulțumesc dacă te înregistrezi prin link-ul meu. Acest articol nu este direct sponsorizat dar dacă te înregistrezi cu link-ul meu voi primi și eu un mic procent ca semn de mulțumire.

DISCLAIMER! Nu sunt contabilă sau expertă, informațiile efectiv se bazează pe propria mea experiență. Procentele sau regulile sunt destul de schimbătoare așa că trebuie să te informezii ce se potrivește exact pentru tine. 

Ajută mult dacă de la început ai în vedere aspectele legale.

Contractele, facturile, termeni și condiții, GDPR, toate astea sunt reglementate destul de serios, aveți grijă să bifați toate aceste aspecte. (dacă vreți un articol mai detaliat despre asta, shoot me a msg)

13. Aparatura de vis – ce fel de aparat are nevoie un fotograf profesionist

Fă o listă cu tot ce ai nevoie să duci afacerea ta la nivelul următor.

Lumini? Aparat nou? Stative? Fundaluri? Filtru ND? Toate te costă, nu puțin. 

Dacă ai doar aparatură de bază în momentul de față, poți face bani și așa.

Poți face bani din fotografii la apus, dacă asta e oferta ta.

Poți face fotografie de produs langă geam și sa nu spuna nimeni că nu e un softbox. Sau să te axezi pe ședințe outdoor.

Să faci ceea ce ai făcut și până acum și ți-a adus rezultat sau feedback bun.

Când îți permite bugetul, cumperi o lumină, un stativ, un fundal șamd.

Pentru un începător, bugetul pentru aparatură este destul de monstru, aparatul te costă minim 1k euro (un aparat decent cu un obiectiv kit all around începe de la 1 mie de euro, și merge până la 2-3k, adică între 5 mii de lei și 25 de mii de lei).

Poți lua un blitz și cu 500 ron. 100 ron pe baterii și incarcator. Poți lua un trepied cu 300 ron. Un kit de lumini pentru începători găsești de la 300 ron (stativ+umbreluță+bec). 

Dacă faci video, bugetul trebuie să fie ceva mai mare, să ai un filtru ND, să ai un trepied, un gimbal, un microfon, lumină continuă…

Limita superioară este …. Cerul.

Sunt prețuri absurde la aparatură de nivel înalt, trebuie să fii conștient de asta. Însă nu uita, nu e musai să ai tot. Cu cât mai multă apărătură, cu atât mai multe așteptări de la tine. Asigurări, probleme tehnice, servizări, facturi mari de curent, bagaje grele, prea multe opțiuni, lipsă de claritate, haos.

Deci, un aparat profesional, un set de obiective și accesorii de studio te pot costa lejer 5 – 6 7 8 9 mii de euro. LEJER. 

Așa că, dacă asta vrei, trebuie să îți faci o ofertă să încasezi sume care să amortizeze investiția asta. Trebuie să fii bun, trebuie să ai cunoștințe, ca să îți permiți o aparatură profesională.

Aparatura însă nu este un must, după cum am spus și la început, poți prelua proiecte ce ești capabil să controlezi în bugetul tău.

La anumite proiecte (de exemplu fotografie de produs de dimensiuni mici/mijlocii (pantofi, accesorii, bijuterii etc) te poți descurca cu un aparat de 2 mii de ron, obiectiv de 500 ron, trepied de 40 ron, set de lumini de 100 ron, stativ și umbrela 100 ron, blitz 500 ron, fundaluri de hârtie de câțiva lei

14. Ai nevoie de un website 

Un website al tău, la un host de încredere.

Platformele sociale sunt o metodă bună să te promovezi gratuit dar dacă ai pășit pe teren profesional, ai nevoie de un website.

Poți începe pe o platformă de website-uri (tip gomag, squarespace, wix). Aceste platforme sunt utile la început pentru că sunt ușor de utilizat… însă… pe termen lung poți observa limitări. Nu le poți personaliza chiar cum vrei dar de obicei au deja tot ce ai nevoie la început, built in.

Alternativă e să ai un wordpress website care este 100% editabil după preferințele tale. Nu este foarte greu de folosit dar dacă nu te pricepi sau nu vrei să te ocup, poți să ceri ajutor în realizarea site-ului.

WordPress a gratuit, hostingul sau abonamentul este undeva între 50-500 euro pe luna + domain, 10-15 euro pe an, domeniul fiind numele website-ului tău, xulescu.ro, luceafar.eu, petric.blog. Realizare+mentenanta website + eventuale pluginuri 500-5000 euro.

Asta e motivul pentru care am pus site-ul pe mai târziu, te poate costa o suma mai mare care trebuie sa dai deodată, in fiecare an. Este o cheltuială permanentă care dacă nu este promovată, se pierde printre pagini uber pline cu reclame.

Consideri sfaturile mele utile și vrei să contribui la menținerea acestui blog? Poți sprijini activitatea mea cu o cafeluță ☕ (buy me a coffee) – https://www.buymeacoffee.com/bymonicaszentes

16. Construiește un CV de fotograf profesional și creează portofolii profesionale

În punctul acesta ai deja un portofoliu dar numa ce ai început să activezi legal.

Ca să îți fe mai ușor să ”recrutezi” clienți sau colaboratori, vei crea niște portofolii personalizate, pentru fiecare nișă în parte. Dacă faci nunți și absolviri, ai un flyer de nunți și una de absolviri. Clientela este diferită.

În acest moment poți actualiza profilul tău de pe LinkedIn și să numești clienții ideali cu care dorești sa colaborezi.

Aceste portofolii pot fi simple PDF-uri digitale, poate fi un e-mail ce poți trimite direct. Poate fi printat sau promovat prin coduri QR. Sau chiar toate. Aici cateva sabloane și colaje.

16. De ce nu începi un blog?

Cel mai simplu mod de a face seo gratuit este să începi un blog și să creezi conținut. Ce este SEO? Search Engine Optimized, adică, scurt și la obiect, ceva ce caută oamenii, lizibil, clar, bazat pe un singur cuvant cheie etc etc. 

Cu cât scrii mai multe articole și postezi mai mult conținut unde folosești cuvinte cheie relevante pentru tine, cu atat mai mari șanse sa apari in căutări. 

Acest proces este unul lung, uneori e nevoie de 6 luni ca articolele tale să apare în căutări.

Nu ne gândim doar la google, și la instagram, la tiktok, la pinterest la youtube. E bine să ai descriere optimizată, alt text, imagini optimizate. Oferă valoare. 

17. Nu intra în faliment. Promovează-te.

Partea asta e despre încrederea ta în tine și în ceea ce oferi. 

La început nu vei primi prea mult feedback dar asta nu e un motiv să nu te promovezi. 

Se zice că oamenii trebuie să vadă de 7 ori reclama ta ca să te conștientizeze și să te bage în seamă. Așa că nu-ți fie frică să împărtășești veștile despre produse și servicii. Nu contează dacă la început te văd doar familia și prietenii, nu știi cine te va descoperi săptămâna următoare și cine va da scroll printre postările tale. 

Pentru început îți recomand să nu pui mare accent pe grafice și design. Pe rețele sociale funcționează la fel de bine o simplă fotografie cu o descriere valoroasă. La fel și în realitate. Un flyer simplu alb negru poate aduce la fel de multe conversii ca și una curcubeu. 

Recomand să nu uiți de promovare locală, dacă ți se aplică. Puterea comunității te poate face cunoscută.

Nu uita nici de promovare offine. Adică, promovarea printată. E bine să ai câteva materiale de poți lăsa ca și amprentă. Carte de vizită, voucher cadou, thank you card, flyer de servicii, portofolio printat, mini portofolio cu chemare pe website sau instagram etc etc. 

Am câteva articole despre promovare fotografi, recomand să dai un scroll pe blog și vezi ce și se potrivește. 

18. Diversifică-ți veniturile

Să trăiești doar din servicii te va epuiza. Să trăiești doar din a vinde timpul tău te va epuiza. Nu sunt destule ore pe zi să te poți scala cum vrei tu.

Este bine să ai multiple surse de venit. Momentul perfect să începi să diversifici veniturile este acum. 

Ce surse alternative de venit exista? Multe! Enumăr câteva dar am un articol mai detaliat pe blog!

În principal, poți vinde printuri. Cu fotografiile tale. Digital, sau fizic printate.

Poți face un site unde să încarci aceste produse și să promovezi aceste produse când ai ocazia, pe rețele sociale. Dacă alegi varianta digitală, cu acesta nu vei mai avea de lucru deloc. Odată setezi în shop și în rest îți va aduce venit pasiv.

Dacă nu ai propriul site, poți încărca pe alte site-uri (adobe, 500px, shutterstock, deviantart etc). Eu am vândut câteva fotografii în așa fel cu toate câ am depus efort minim să le setez. Unele se vând și după 5-6 ani de când le-am încărcat. Cu cât mai multe fotografii ai încărcate, cu atât mai mari pot fi veniturile.

Poți vinde preseturi sau resurse pentru alți fotografi. Poți avea un blog pe care să scrii frecvent și să rulezi reclame pe el (de ex. Google adsense), poți face un canal de youtube prin care să atragi noi clienți sau colaboratori. Poți face marketing afiliat sau să ai proiecte sponsorizate.

Pentru astfel de activități ai nevoie de un cod CAEN să poți vinde pe internet – 4791 , iar dacă vrei să faci marketing afiliat, ai nevoie de un alt CAEN.

7311 – Activități ale agențiilor de publicitate (creare reclame)

7312 – Servicii de reprezentare media (blog/marketing afiliat)

5819 –  Alte activități de editare

9003 – Activități de creație artistică (blog/vlog)

Sunt mai multe coduri în categoria asta, scrie ”coduri caen marketing afiliat” pe google și vei găsi cateva articole!

19. Devino expert într-o specializare

Înainte să te pui să urci 2000 de poze pe Shutterstock, asigură-te că faci o treabă bună. Dacă în primele luni când înveți fotografia încerci să faci cunoștință cu cât mai multe domenii, la un moment dat poate fi benefic să te specializezi. Să devii obsedat de un stil anume și doar acel stil să faci.

Dacă ai o ofertă unică, mult mai mari șanse ca oamenii să fie curioși de tine. Dacă faci doar ceva generic, ești una din sutele de afaceri mici care nu reușesc să crească pentru că fac ceva generic.

În momentul în care ai devenit expert în ceva înseamnă că poți învăța pe alții cum să facă acest curcu. Prin youtube, printr-un blog, printr-un e-book, printr-un curs sau workshop.

20. Creează-ți propriile produse

Aici este vorba de ceva ce e al tău. Ceva ce are logoul tău sau un logo asignat de tine. 

Aș putea spune și ”merch”. Merch (adică marcă proprie), poate să fie și print on demand (adică printat la cerere, prin firme/website-uri/aplicații care au în baza lor de date designul tău, ei iau un procent, tu iei un procent. Ei se ocupă de creare și livrare), poate să fie printr-un collab local, poți să le faci tu. 

Nu e vorba doar de haine cu numele tău, e vorba să găsești un concept asociat cu brandul tău și să vinzi vibe-ul. 

Nu pune numele tău pe o cană. Pune zicala ta favorită. 

Produsele pot fi orice imaginezi tu… calendare unice, ghiozdane, ghivece de flori, agende, capace de lentile, cărți, insigne, sacoșe, pelerine de ploaie… orice. 

Probabil îți vin multe idei, sper să le treci în agendă!

Dacă ai nevoie de ajutor în planificare, am un set de șabloane în Canva.

Nu uita, dacă ești din Arad, te așteptăm la Foto Club Arad la un curs acreditat și un curs de editare. Apoi poți folosi link-ul meu să te înregistrezi la Solo.

ps.

Să fii pasionat de fotografie și știi măcar bazele … probabil nu ajunge ca tu să îți faci o afacere profitabilă din asta… așa că hai să vedem ce ne trebuie.

O întrebare frecventă:

TREBUIE SĂ AI DIPLOMĂ ȘI O FIRMĂ PENTRU A FI PROFESIONIST?

Conform dexonline, definiția pentru ”Profesionist” este:

  1. (Persoană) care lucrează într-un anumit domeniu de activitate pe baza unei pregătiri corespunzătoare.
    antonime: diletant

Deci da, dacă vrei să devii profesionist, ai nevoie de o pregătire corăspunzătoare. Din fericire, aceste moduri de pregătire nu sunt foarte greu de obținut.

Pe de altă partă, să devii un fotograf de succes nu înseamnă neapărat să câștigi un venit din asta. 

Pentru unii, să devii fotograf de succes înseamnă să aibă fotografii acceptate la saloane, să câștige concursuri, să aibă expoziții personale.

Deci poate și hobyi-ul să se transforme în ceva remarcabil.

Dar… în principal să fii fotograf profesionist înseamnă să preiei activitatea asta ca și profesie.

Motivele pentru care cineva vrea să devină fotograf… diferă de la individ la individ.

Mulți sunt care au devenit fotografi fără să știe – dar la fel există persoane care au devenit fotografi din intenție proprie. 

Toate punctele mai sus sunt într-un fel și procese, unele trebuie reluate periodic.

Majoritatea trebuie practicate constant, în cicluri – în ritmul în care ne pică bine la fiecare. 

Îți urez succes!

Ți-a plăcut acest articol? Lasă niște steluțe la sfârșitul articolului! 

Ai experiență în domeniu? Cu ce ai completa lista?

Ești la început de drum?

Despre ce ai vrea să mai povestesc?

Lasă-mi părerea în comentarii!

Apreciez tot ce nu e spam :))

# meseria de fotograf / fotografie marketing / promovare offline / promovare fotografi / social media pentru fotografi // meseria fotograf / PFA fotograf / firma fotograf

Dacă tot ești aici, citește și alte articole!

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Comments

4 responses to “Cum te faci fotograf profesionist? – full roadmap”

  1. […] Citește și primul articol unde am atins alte 19 puncte pentru o afacere de succes. […]

  2. […] Vrei să intri în lumea soloprenorilor – adică vrei să devii fotograf profesionist? Citeșt… […]

  3. […] începător? 2 articole pentru tine: 20 de lucruri ce aș fi vrut să știu când am decis să mă fac fotograf și Sfaturi pentru fotografia de […]

  4. […] Am un articol aici, despre cum poți să îți crești afacerea creativă și în curând pun la punct una cu opțiuni concrete de venit pasiv. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *