Cum te faci fotograf profesionist? – PT 2 – promovare

Cum îți transformi pasiunea într-o afacere de succes – full roadmap – partea a doua

PT1 AICI – Fă un plan.

  1. Poziționează-te pe piață
  2. Fă un plan: cum devin fotograf bun… cum devin PRO? Cum ajung TOP? Setează o durată și scopuri clare
  3. Schițează un portofolio sau creează un portofolio
  4. Educă-te
  5. Găsește-ți un mentor
  6. Învață editare
  7. Amprenta ta în comunitate și amprenta digitală
  8. Bugetul necesar pentru a deveni fotograf profesionist
  9. Entitate juridică – make it legal – PFA fotograf?
  10. Aparatura de vis – ce fel de aparat are nevoie un fotograf profesionist

PT2 – Nu intra în faliment. Promovează-te.

  1. Învață despre marketing și cum te poate ajuta
  2. Trebuie să începi să faci networking
  3. Participă la proiecte locale sau voluntare
  4. Fă-ți un website 
  5. Construiește un CV de fotograf profesional și creează portofolii profesionale
  6. De ce nu începi un blog?
  7. Nu intra în faliment. Promovează-te.
  8. Diversifică-ți veniturile
  9. Devino expert într-o specializare
  10. Creează-ți propriile produse

Nu sunt toate necesare. Depinde cât de ocupat vrei să fii.

Pregătește-ți agenda să iei niște notițe sau bagă la bookmarks articolul acesta. Poate îți va fi de folos în viitor, dacă nu acum.

În oricare stadiu a călătoriei în lumea fotografiei ai fi, vei găsi câteva sfaturi.

11. Învață despre marketing și cum te poate ajuta

Ca să te îmbunătățești în punctul 07, îți recomand să investești un pic timp să te informezi despre subiectul acesta. Se leagă puțin cu creare conținut (vezi articolul sugerat mai sus), dar are o viziune mai amplă.

De promovare ai nevoie și dacă ești hobbyst, și dacă ești pro, dacă scopul tău e să devii mai vizibil și oamenii să investească bani în arta ta.

Sunt deja multe bloguri dedicate, multe pagini de instagram, multe canaluri de youtube pe subiectul acesta, ai de unde să culegi niște informații.

Dacă ai buget, consideră să investești în cineva care să te ajute.

Te va ajuta enorm ca cineva să te ghideze din primul să să ai bazele puse corect. Și în marketing, și în partea legală.

O să vrei să faci tu, tot? Nu trebuie să fii all in.

Dacă ești la început, ajunge să asculți niște podcasturi, să consumi niște cărți, conținut, idei, iar mai apoi să încerci să aplici ce ai învățat.

Câteva articole la mine pe site:

12. Networking

Sunt mai multe tipuri de networking, dar simplificat, în funcție de mediul în care se practică, pot fi online sau offline. 

Networking-ul online presupune menținerea relației cu clientela ta, cu partenerii tăi, cu colaboratorii tăi, cu cei care te susțin, cu ”urmăritori” sau followers.

Nu trebuie să îi ai pe rețele sociale.

Poate se te viziteze pe blog, să îi trimiți e-mail sau chiar mesaj.

În offline, pot fi aceleași persoane sau alte comunități, vă vedeți în persoană.

Vă vedeți la o cafea. La un târg de specialitate. La un eveniment.

Poate să fie un loc unde vă vedeți periodic. La teatru. Un club foto. La un club de carte.

În aceste locuri poți face rost și de proiecte dar poți să îți faci și prieteni.

Poți cunoaște viitori colegi sau viitor soț/soție.

Oameni pasionați de aceeași prostii ca și tine.

Nu îți fie frică să ieși în lume, să ieși în lume ca și un viitor fotograf.

Să ieși în lume ca și cineva dornic să colaboreze la proiecte.

În limitele propuse de tine.

Nu spune ”da” la fiecare prostie… dar asta se va forma cu timpul. Vei spune da la multe prostii, oricum.

Probabil nimeni nu te va recomanda mai departe din prima dar dacă ai dovedit deja de multe ori talentele tale, oamenii te cunosc, o să te recomande sau o să te contacteze.

13. Participă la proiecte locale sau voluntare

Se leagă un pic de Networking, dar cu un scop mai clar, nu doar să te faci cunoscut.

În acest moment posibil să ai deja zeci /sute de urmăritori /prieteni care îți susțin activitatea. Sau mii.

Urmează să ieși din zona de confort și să obții niște feedback de la alții, prin proiecte executate pentru alții. Vorbim și de bani imediat, însă poți executa servicii și gratuit, nimeni nu te oprește.

Participă la conferințe și vernisaje în locuri unde ai vrea și tu să expui într-o zi.

Vrei să publici o carte? Începe să te învârți în cercuri care au legătură cu visul tău. 

Participă la evenimente și documentează viața. Publică.

Adaugă cuvinte cheie să te descopere lumea. 

Completează-ți portofoliul cu proiecte faine, cu colaborări în funcție de ce stadiu ești.

În timp ce ai învățat și ai exersat, ai ajuns să știi cam cât valorează munca ta.

Ar trebui până acum să ai și feedback-uri pozitive legat de munca ta. 

Uită-te în jur și vezi dacă sunt cerințe pentru oferta ta dacă o oferi contra cost. 

Fii realist cu prețul, nu pune nici prea mic, nici prea mare.

14. Ai nevoie de un website 

Un website al tău, la un host de încredere.

Platformele sociale sunt o metodă bună să te promovezi gratuit dar dacă ai pășit pe teren profesional, ai nevoie de un website.

Poți începe pe o platformă de website-uri (tip gomag, squarespace, wix). Aceste platforme sunt utile la început pentru că sunt ușor de utilizat… însă… pe termen lung poți observa limitări. Nu le poți personaliza chiar cum vrei dar de obicei au deja tot ce ai nevoie la început, built in.

Alternativă e să ai un wordpress website care este 100% editabil după preferințele tale. Nu este foarte greu de folosit dar dacă nu te pricepi sau nu vrei să te ocup, poți să ceri ajutor în realizarea site-ului.

WordPress a gratuit, hostingul sau abonamentul este undeva între 50-500 euro pe luna + domain, 10-15 euro pe an, domeniul fiind numele website-ului tău, xulescu.ro, luceafar.eu, petric.blog. Realizare+mentenanta website + eventuale pluginuri 500-5000 euro.

Asta e motivul pentru care am pus site-ul pe mai târziu, te poate costa o suma mai mare care trebuie sa dai deodată, in fiecare an. Este o cheltuială permanentă care dacă nu este promovată, se pierde printre pagini uber pline cu reclame.

Consideri sfaturile mele utile și vrei să contribui la menținerea acestui blog? Poți sprijini activitatea mea cu o cafeluță ☕ (buy me a coffee) – https://www.buymeacoffee.com/bymonicaszentes

15. Construiește un CV de fotograf profesional și creează portofolii profesionale

În punctul acesta ai deja un portofoliu dar numa ce ai început să activezi legal.

Ca să îți fe mai ușor să ”recrutezi” clienți sau colaboratori, vei crea niște portofolii personalizate, pentru fiecare nișă în parte. Dacă faci nunți și absolviri, ai un flyer de nunți și una de absolviri. Clientela este diferită.

În acest moment poți actualiza profilul tău de pe LinkedIn și să numești clienții ideali cu care dorești sa colaborezi.

Aceste portofolii pot fi simple PDF-uri digitale, poate fi un e-mail ce poți trimite direct. Poate fi printat sau promovat prin coduri QR. Sau chiar toate. Aici cateva sabloane și colaje.

16. De ce nu începi un blog?

Cel mai simplu mod de a face seo gratuit este să începi un blog și să creezi conținut. Ce este SEO? Search Engine Optimized, adică, scurt și la obiect, ceva ce caută oamenii, lizibil, clar, bazat pe un singur cuvant cheie etc etc. 

Cu cât scrii mai multe articole și postezi mai mult conținut unde folosești cuvinte cheie relevante pentru tine, cu atat mai mari șanse sa apari in căutări. 

Acest proces este unul lung, uneori e nevoie de 6 luni ca articolele tale să apare în căutări.

Nu ne gândim doar la google, și la instagram, la tiktok, la pinterest la youtube. E bine să ai descriere optimizată, alt text, imagini optimizate. Oferă valoare. 

17. Nu intra în faliment. Promovează-te.

Partea asta e despre încrederea ta în tine și în ceea ce oferi. 

La început nu vei primi prea mult feedback dar asta nu e un motiv să nu te promovezi. 

Se zice că oamenii trebuie să vadă de 7 ori reclama ta ca să te conștientizeze și să te bage în seamă. Așa că nu-ți fie frică să împărtășești veștile despre produse și servicii. Nu contează dacă la început te văd doar familia și prietenii, nu știi cine te va descoperi săptămâna următoare și cine va da scroll printre postările tale. 

Pentru început îți recomand să nu pui mare accent pe grafice și design. Pe rețele sociale funcționează la fel de bine o simplă fotografie cu o descriere valoroasă. La fel și în realitate. Un flyer simplu alb negru poate aduce la fel de multe conversii ca și una curcubeu. 

Recomand să nu uiți de promovare locală, dacă ți se aplică. Puterea comunității te poate face cunoscută.

Nu uita nici de promovare offine. Adică, promovarea printată. E bine să ai câteva materiale de poți lăsa ca și amprentă. Carte de vizită, voucher cadou, thank you card, flyer de servicii, portofolio printat, mini portofolio cu chemare pe website sau instagram etc etc. 

Am câteva articole despre promovare fotografi, recomand să dai un scroll pe blog și vezi ce și se potrivește. 

18. Diversifică-ți veniturile

Să trăiești doar din servicii te va epuiza. Să trăiești doar din a vinde timpul tău te va epuiza. Nu sunt destule ore pe zi să te poți scala cum vrei tu.

Este bine să ai multiple surse de venit. Momentul perfect să începi să diversifici veniturile este acum. 

Ce surse alternative de venit exista? Multe! Enumăr câteva dar am un articol mai detaliat pe blog!

În principal, poți vinde printuri. Cu fotografiile tale. Digital, sau fizic printate.

Poți face un site unde să încarci aceste produse și să promovezi aceste produse când ai ocazia, pe rețele sociale. Dacă alegi varianta digitală, cu acesta nu vei mai avea de lucru deloc. Odată setezi în shop și în rest îți va aduce venit pasiv.

Dacă nu ai propriul site, poți încărca pe alte site-uri (adobe, 500px, shutterstock, deviantart etc). Eu am vândut câteva fotografii în așa fel cu toate câ am depus efort minim să le setez. Unele se vând și după 5-6 ani de când le-am încărcat. Cu cât mai multe fotografii ai încărcate, cu atât mai mari pot fi veniturile.

Poți vinde preseturi sau resurse pentru alți fotografi. Poți avea un blog pe care să scrii frecvent și să rulezi reclame pe el (de ex. Google adsense), poți face un canal de youtube prin care să atragi noi clienți sau colaboratori. Poți face marketing afiliat sau să ai proiecte sponsorizate.

Pentru astfel de activități ai nevoie de un cod CAEN să poți vinde pe internet – 4791 , iar dacă vrei să faci marketing afiliat, ai nevoie de un alt CAEN.

7311 – Activități ale agențiilor de publicitate (creare reclame)

7312 – Servicii de reprezentare media (blog/marketing afiliat)

5819 –  Alte activități de editare

9003 – Activități de creație artistică (blog/vlog)

Sunt mai multe coduri în categoria asta, scrie ”coduri caen marketing afiliat” pe google și vei găsi cateva articole!

19. Devino expert într-o specializare

Înainte să te pui să urci 2000 de poze pe Shutterstock, asigură-te că faci o treabă bună. Dacă în primele luni când înveți fotografia încerci să faci cunoștință cu cât mai multe domenii, la un moment dat poate fi benefic să te specializezi. Să devii obsedat de un stil anume și doar acel stil să faci.

Dacă ai o ofertă unică, mult mai mari șanse ca oamenii să fie curioși de tine. Dacă faci doar ceva generic, ești una din sutele de afaceri mici care nu reușesc să crească pentru că fac ceva generic.

În momentul în care ai devenit expert în ceva înseamnă că poți învăța pe alții cum să facă acest curcu. Prin youtube, printr-un blog, printr-un e-book, printr-un curs sau workshop.

20. Creează-ți propriile produse

Aici este vorba de ceva ce e al tău. Ceva ce are logoul tău sau un logo asignat de tine. 

Aș putea spune și ”merch”. Merch (adică marcă proprie), poate să fie și print on demand (adică printat la cerere, prin firme/website-uri/aplicații care au în baza lor de date designul tău, ei iau un procent, tu iei un procent. Ei se ocupă de creare și livrare), poate să fie printr-un collab local, poți să le faci tu. 

Nu e vorba doar de haine cu numele tău, e vorba să găsești un concept asociat cu brandul tău și să vinzi vibe-ul. 

Nu pune numele tău pe o cană. Pune zicala ta favorită. 

Produsele pot fi orice imaginezi tu… calendare unice, ghiozdane, ghivece de flori, agende, capace de lentile, cărți, insigne, sacoșe, pelerine de ploaie… orice. 

Probabil îți vin multe idei, sper să le treci în agendă!

Dacă ai nevoie de ajutor în planificare, am un set de șabloane în Canva.

Nu uita, dacă ești din Arad, te așteptăm la Foto Club Arad la un curs acreditat și un curs de editare. Apoi poți folosi link-ul meu să te înregistrezi la Solo.

ps.

Toate punctele mai sus sunt într-un fel și procese, unele trebuie reluate periodic.

Majoritatea trebuie practicate constant, în cicluri – în ritmul în care ne pică bine la fiecare. 

Îți urez succes!Citește prima partea AICI.

Ți-a plăcut acest articol? Lasă niște steluțe la sfârșitul articolului! 

Ai experiență în domeniu? Cu ce ai completa lista?

Ești la început de drum?

Despre ce ai vrea să mai povestesc?

Lasă-mi părerea în comentarii!

Apreciez tot ce nu e spam :))

# meseria de fotograf / fotografie marketing / promovare offline / promovare fotografi / social media pentru fotografi // meseria fotograf / PFA fotograf / firma fotograf

Dacă tot ești aici, citește și alte articole!

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *