Cum faci un plan de conținut pentru social media – ghid complet

Din acest articol vei afla ce este un plan de conținut și cu ce te ajută, care sunt sarcinile și cum le împarți, crearea planului propriu-zis, + sfaturi, ca să nu te sperie toată treaba.

1. Introducere

În primul rând, dacă cineva vrea să afle despre serviciile oferite, va căuta informații pe website. 

Dacă vrea să afle despre voi, va căuta pe rețele sociale.

Rețelele sociale sunt locuri de întâlnire asemănătoare cu parcul. În parc se întâmplă multe, unii sunt acolo ca să se joace, alții merg să mai dea de amici. Se discută despre toate, de la scutece până la make-up, piese de mașini și crypto.

În parc se află noutăți și rețete, povești și vise, dar e și un loc unde ne regăsim în toate perioadele de vârstă.

Astfel, un conținut diversificat ne va ajuta să ne conectăm cu mai multă lume, un conținut planificat ne va ajuta să fim eficienți, salvând timp prețios, că avem deja un plan cu ce spunem și când spunem. În același timp, avem control asupra amprentei care lăsăm după noi pe rețele de socializare. Această aparentă trebuie să ne fie de folos, să ofere informații prețioase, să soluționeze o problemă, să interacționeze cu audiența… să fie un conținut de calitate.

2. Scopuri si obiective

Care este intenția noastră? Definirea scopurilor ne va ajuta la crearea textelor pentru postările noastre.

Scopurile trebuie să fie specifice și realiste. Cu cât mai specific, cu atât mai bine. 

Pentru început, putem alege următoarele 3 scopuri:

– crearea unei comunități mai strânse și pe facebook – socializare, împărtășire informații

– trafic generat către website de clientii noi sau clientii existenti câtre o resursă informativă (newletter, broșură descărcabilă)

– informații concrete despre firmă, produse, servicii.

3. Clientul și audiența ideală 

Care sunt nevoile clienților mei și în ce formă le pot soluționa?

Trebuie să știm care e audiența noastră țintă. Pe cine dorim să atragem? 

Asta e una dintre bazele unei strategii de marketing, în funcție de asta vom crea conținut.

Câteva statistici generale să ne descurajeze:

 – cititorul obișnuit petrece în medie 37 de secunde pe fiecare postare.

 – 4x mai mulți utilizatori preferă conținutul video

 – 50% din utilizatori consumă doar materialul vizual

Asta nu însemnă că al nostru client ideal intră în această categorie dar e bine să știm statistici. Există multe conturi cu vibe mai lent, cu descrieri lungi, cu clipuri de peste 60 secunde. Și există urmăritori și pentru asta, dar probabil un procent mai redus.

Am scris despre asta și în restul articolelor din acestă serie așa că nu detaliez.

4. Tipuri de conținut

Tipuri de conținut sunt nenumărate, poate fi un pic copleșitor la început. Dar și un lucru positiv, cei care v-ați simțit restrânși publicând doar fotografii, să știi că este un loc sau platformă pentru absolut orice.

Toate aceste tipuri de conținut sunt oportunități pentru tine să încerci lucruri noi și să îți crești afacerea în mod organic, cu produse/servicii/resurse care îți place ție să oferi.

Cele mai des întâlnite tipuri de conținut sunt 

  • Textele (descrieri, blog, articole pe alte platforme)
  • Imagine (fotografii de stoc dar și fotografii personale care arată cu adevărat identitatea brandului), 
  • GIF/ VIDEO (reclame, video sau timelaps din spatele culiselor, infografice tip slideshow)
  • Grafice și infografice

5. Strategia și planificarea conținutului

Dacă ai un brand personal, cel mai simplu e să construim planul în jurul unor tematici despre care îți place și știi să vorbești… despre obsesiile tale. Dacă oferi servicii, poți avea conținut diferit în funcție de audiența, dacă ai un produs, clar, una dintre teme este produsul sau produsele.

Tematicele astea vei mai găsi și sub denumire ”content pillars”, ceea ce este destul de vag, din fericire, fără prea multe reguli. În principal, să ai câteva cuvinte cheie în minte te va ajuta să creezi un pic de claritate atunci când faci primul plan și te asiguri că nimic despre ce vorbești nu este paralel cu nișa ta.

Iau la rând fiecare scop și încerc să vin cu 2-3 idei în fiecare temă.

Încearcă și tu asta, și încearcă să structurezi ideile în calendar. Ai 12 idei? Ai o idee de blog/newsletter pentru fiecare lună.

O idee ce poți dezvolta și mai apoi descompune pentru a crea conținut pentru rețele. O idee poți updata în fiecare an. Dacă ai multiple produse, practic ai așa multe opțiuni că te sperii. Dar nu te speria, ia-o încet, planifică 1 campanie pe lună, sau un proiect pe lună.

Cum poți promova acel proiect? Poți povesti despre el prietenilor pe rețele, să ceri opinie. Poți crea un teaser, un behind the scene. Apoi poți lansa proiectul. Urmează să te asiguri că proiectul tău ajunge la oameni. Te asiguri de mai multe ori. Mai împărtășești câteva secvențe încă ne-sharuite.

Ai urmăritori noi? Oare ei au văzut ce ai lansat acum 4 săptămâni? Și începe un nou ciclu, cu un proiect nou sau cu proiecte existente, după decizia ta. Nimeni nu se așteaptă să produci proiecte noi în continuare. Dacă ești artist, dacă ești tehnician, ai nevoie de pauze, ai nevoie de auto-evaluare, de perfecționare constantă. 

Hai să las și câteva idei concrete:
  • Postări pur sociale: urări de zile de naștere, sărbători, zile internaționale, citate relevante, postări hazlii
  • Informații informative/educative: prezentate în formă de infografice, mici reclame despre produse, ”tips and tricks”, ”Întrebări frecvente”, etc
  • Postări de marketing și remarketing: prezentare produse/ servicii, informații prețuri, promovare produse sau servicii, CTA cu scop de vanzare directa, review, planuri de fidelizare, etc
  • Povești din spatele culiselor: pot fi mici serii gen ”meanwhile at the office”, ”ce se mai întâmplă prin depozit”) – imagini/secvențe în timp semi-real făcute de tine sau de colegi din toate departamentele
  • Postări tip repost / UGC: împărtășirea conținutului din alte surse, colaborări, citate, știri, zile internaționale
Pentru a ne îndeplini scopurile, putem categoriza conținutul după funcția lui:

6. Procesul

se face Programarea conținutului
  • Conținut trimestrial / conținut prima colaborare – cu minim 2 săptămâni înainte 
  • Conținut lunar – 1-2 săptămâni înainte, în funcție de complexitate (câte postări creăm, ce tip de conținut vrem (editarea unei reclame video ia mai mult timp decât redarea unui citat)
  • Idee ambulantă – 24-72 de ore, în funcție de tip conținut
  • Conținut tip ”îmi trebuia pe ieri” – se poate, în funcție de posibilități  

Faci o schiță de calendar, sau dacă colaborezi cu mine, facem un brainstorming pe baza unui chestionar iar mai apoi facem o schiță de calendar.

Analiza planului

Conținutul optim este planificat să fie postat de 3 ori/săptămână, luni, miercuri și vineri, dar evident sunt și alte ocazii sau poate fi planificat și altfel.

Dacă lucrăm împreună, după ce primești și parcurgi calendarul și materialele propuse, facem o mică dezbatere pe fiecare postare în parte.

Punere în practică

Recomand să îți pui o notiță în calendar în zilele când trebuie să postezi ceva/ ai ceva de făcut/ pregătit / trimis, la o oră stabilită (de exemplu luni ora 08:30, miercuri ora 8:00, vineri ora 15:00 – orele sunt sugestive, depinde de orarul tău, când găsești o fereastră liberă de 10 minute sau ce spun statisticile, care e cel mai optim pentru tine.

Recomand și folosirea unei aplicații (gen Asana, Trello, Notion sau altele) care poate să ne ușureze munca.

Ai ajuns până aici? îți muțumesc! Ia câteva notițe în agendă și pune-te la treabă, întoarce-te când mai ai nevoie de idei.

Citește și alte articole

Ultimele articole:

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Comments

3 responses to “Cum faci un plan de conținut pentru social media – ghid complet”

  1. […] Dacă ai nevoie de un ghid de creare conținut, am un articol AICI. […]

  2. […] Cum faci un plan de conținut pentru social media – ghid complet Creare Conținut Social Media – Identitate fără față Idei de mesaje și Newsletter: comunicare în afacere pentru începători Next Post Previous Post […]

  3. […] Cum faci un plan de conținut pentru social media – ghid complet […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *